|
Pregled povijesti Provincije franjevaca trećoredaca glagoljaša
U Hrvatskoj prvi spomen u povijesnim izvorima na sljedbenike sv. Franje u
svijetu koji žele živjeti samostanskim načinom života nalazimo u
Zadru 1235. godine. Od tih prvih sljedbenika nastala je u drugoj polovici
14. stoljeća prava redovnička zajednica.
Posebno jaki redovnički pokornički
centar bio je na području Zadra gdje je početkom 15. stoljeća bilo više
samostana: sv. Ivan kod Zadra, sv. Kuzma i Damjan na Ugljanu, sv. Marija na
Ižu, sv. Stjepan na Dugom otoku. U polovici 15. stoljeća važnu
ulogu imao je samostan sv. Ivana oko kojega se skupilo, povezalo i pravno
ujedinilo više redovničkih zajednica (kuća samostana) od Šibenika do
Kopra: Prvić luka, Zaglav, Školjić, Zadar, Osor, Porat, Glavotok, Kopar i
neki drugi samostani i redovničke zajednice. Godine 1473. postaju pravi od
Crkve službeno priznati Red. Krajem 14. i u 15. stoljeću bilo je zajednica
samostanskih trećoredaca u Splitu, Jajcu i u drugim mjestima, no nemamo
potvrdu da su se ujedinili u Dalmatinsko-istarsku Provinciju franjevaca trećoredaca.
Posebna
značajka redovničke zajednice: upotrebljavali su narodni jezik u javnom i
privatnom životu, tj. u svagdanjoj uporabi i u liturgiji. Nazvani su
glagoljaši jer su upotrebljavali glagoljicu i staroslavenski jezik u sv.
bogoslužju. Vrijedno je spomenuti neke poznate članove zajednice: fra
Mateja (Bošnjaka) Mastilića, fra Blaža Šibenčanina, fra Ivana Pokrajčića
(dok je bio provincijal napisane su Konstitucije na Školjiću u travnju
1492. godine), fra Jakova Belića, fra Šimuna Glavića, fra Petra Milutinića,
fra Andriju Čučkovića, iz starijeg razdoblja povijesti.
U
hrvatskoj kulturnoj prošlosti poznati su brojni članovi redovničke
zajednice. Navest ćemo dvojicu poznatih i često spominjanih: fra Šimun
Klimantović i fra Stjepan Belić, prvi učitelj staroslavenskoga jezika.
Godine
1602. hrvatska redovnička zajednica franjevaca trećoredaca ujedinjuje se s
talijanskom redovničkom trećoredskom zajednicom.
Turskim
prodorom zajednica se zadržala u priobalju i na otocima. Redovnici su
pastoralno djelovali u različitim pastoralnim pothvatima. Bilo je više
kapelana u lazaretima, neki su vršili kapelansku službu na brodovima.
Samostani su se nalazili od Kopra na sjeveru do Šibenika na jugu. Fratri su
prisutni u gradskim centrima (Zadru, Kopru, Rabu) kao i u samostanima u
naseljenim mjestima; Martinšćica, Dubašnica i drugi. Redovnici su uz školovanje
svojega redovničkoga podmlatka poučavali i opismenjavali puk.
Hrabri
i svetački likovi premalo su istraženi, ali nisu rijetki: fra Pavao
Grubelić, fra Fortunat Grubelić, fra Ivan Crvarić, fra Feliks, fra Marin
Rabljanin i drugi. Također bilo je i zauzetih ljudi na kulturnom planu kao
što su bili: fra Mihovil Nižić, fra Gabrijel Bolmarčić, fra Ivan Caretić,
fra Antun Juranić, fra Benedikt Mihaljević, fra Josip Dujmović, fra
Stjepan Ivančić i u našoj stručnoj javnosti dobro poznati Antun
Dragutin Parčić, koji je svojim nesebičnim radom mnogo napravio na raznim
područjima.
Nekoliko
samostana zatvoreno je u prvoj polovici 19. stoljeća. Krajem 19. stoljeća
zajednica preuzima i kuću u Herceg novom u Boki kotorskoj. Od godine 1923.
zajednica otvara prvu kuću u sjevernoj Hrvatskoj u glavnom gradu Zagrebu, na
Ksaveru. Tijekom ovoga stoljeća zajednica je uz stare samostane: sv.
Mihovil u Zadru, sv. Ivan pokraj Zadra, sv. Pavao na Školjiću kod Zadra,
sv. Mihovil na Zaglavu - Dugi otok, sv. Jeronim na Martinšćici, sv. Marija
na Glavotoku, sv. Magdalena na Portu, sv. Franjo u Krku, otvorila i nove
samostane: sv. Franjo Ksaverski u Zagrebu, sv. Leonardo u Kotarima kod
Samobora, sv. Josip Radnik u Belišću, sv. Josip u Splitu, sv. Franjo Asiški
u Ogulinu te sv. Franjo Asiški na Pehlinu. Samostan sv. Franje Asiškoga u Odri
otvoren je šezdesetih godina dvadesetoga stoljeća u kojem je djelovala,
nekoliko godina, sa zapaženim uspjehom, klasična gimnazija.
Uz
samostane redovnici su zaposleni i na nekoliko župa u domovini. Neke župe
priključene su samostanskim zajednicama, a neke fratri poslužuju: u Tounju
u Gospičko-senjskoj biskupiji, sv. Mihovil u Gračanima - Zagreb te sv. Benedikt u
Kloštru Podravskom.
U
prvoj polovici dvadesetoga stoljeća redovnici franjevci trećoredci
pastoralno su djelovali u Americi među našim iseljenicima. U drugoj
polovici dvadesetoga stoljeća redovnici poslužuju desetak hrvatskih misija
u Europi, nekolicina ih radi na njemačkim župama, a neka braća djeluju i
danas u misijskim područjima.
U
najnovije vrijeme dio redovnika angažiran je u crkvenim službama poput
profesora na višim teološkim školama. Pojedinci su bili, a i danas neki
jesu angažirani u izdavačkoj, prevodilačkoj djelatnosti: pok. o. Karlo
Prendivoj, o. Josip Marcelić, o. Josip Baričević, o. Anđelko Badurina,
o. Petar Bašić i drugi. Značajan doprinos na poznavanju hrvatskoga glagoljizma dali su
rano preminuli o. Leonard Josip Tandarić, o. Marko Mišerda kao i o. Marko
Japundžić.
U
polovici ovoga stoljeća svjedočkom smrću za Boga i narod dao je svoj život
fra Petar Turkalj (+1948). Na glasu svetosti umro je 1968. blagopokojni o.
Stjepan Sorić.
Zajednici
otaca trećoredaca pripadao je i blagopokojni biskup šibenski Srećko
Badurina (1930-1996).
Zajednica
danas osjeća potrebu novoga osvježenja i pomlađivanja iako se može općenito
reći da svojim malim brojem zapaženo djeluje na području Crkve u Hrvata.
11. 09. 2004.
|
|
|